TEKSTI Päivi Litmanen-Peitsala
Helsingin Satama odottaa kaupunkiympäristölautakunnalta päätöstä tunnelin suunnittelun jatkamisesta tänä keväänä. Päätös on osa Länsisataman kapasiteetin kasvatusta ja meneillään on jo itse satama-alueen uusiminen. Valtuustoon asian oletetaan etenevän talvella 2025–26. Jos kaavailut pitävät paikkansa, alkaisi tunnelirakennus 2027 ja valmista pitäisi olla 2032.
Helsingin satamien dominopalikat ovat liikkuneet yksi kerrallaan 1990-luvulta asti. Päätös Vuosaaren satamasta vapautti rakentamiseen Kruunuvuoren, Kalasataman ja Jätkäsaaren konttialueen. Peli oli vähän aikaa rauhallinen, mutta nyt on vuorossa Eteläsataman siivoaminen designmuseon ja muiden suunnitelmien alta.
Kun Vuosaaren satamasta 2000-luvun alussa viimeinkin saatiin päätös, oli ajatuksissa tavaraliikenteen siirtyminen sinne. Samaan aikaan sataman rakentamisen kanssa hiipi kuitenkin logistiikka-alalle muutos, jonka myötä matkustajalaivat muuttuivat myös tavaraliikenteen kannalta aikaisempaa merkityksellisemmiksi.
Tallinnan lauttojen avulla kulkee merkittävä määrä rahtia Länsisataman ja Tallinnan välillä Euroopan markkina-alueella. Kun satamaan vievä rata purettiin viimeisenkin raiteen osalta 2009, on kuormille vain kumipyörävaihtoehto. Lauttaliikenteen siirto pois Eteläsatamasta merkitsee lisäystä Länsisatamaan suuntautuvaan liikenteeseen.
Monta siirtoa luvassa
Toistaiseksi puolueet ovat ottaneet toisistaan poikkeavia ennakkokantoja. Keskusteluissa esiin nousevat Lapinlahden puiston luontoarvot, liikenteen lisäys sekä kaistajärjestelyt Salmisaaren alueella. Näihin palataan, kun suunnitteluaineisto tuodaan verkkoon. Nyt olemassa olevilla tiedoilla ei vaikutuksia Lauttasaareen vielä pysty arvioimaan, sillä Sataman ratkaisujen lisäksi Länsiväylän ympäristöön kohdistuu muitakin paineita.
Lauttasaaren liikenteeseen ja liikkumiseen laivojen lisäys ei vaikuta suuresti Helsingin Sataman arvioiden mukaan. Jo nyt raskas liikenne kulkee Länsiväylän kautta. Laivavuorojen lisääntyminen tekee lähinnä purskeita automääriin laivojen saapumisaikoina, lähdöille suuntaavat autot jakaantuvat melko tasaisesti päivän mittaan. Nyt Länsiväylän kaupungin päässä automäärä on noin 50 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Liikenteen lisäys on monen palikan vaikutusta.
Kokonaisuus unohtunut
Länsiväylän vilkkauteen vaikuttaa meneillään oleva Espoon yleiskaavatyö. Vaikka selvitysten mukaan Espoon päivittäismatkoista tehdään lähes 80 prosenttia Espoon sisällä, tulee metrolinjan vierelle kaavailtu asukaslisäys tuomaan myös autoja. Yleiskaavassa ounastellaan jopa 210 000 asukkaan lisäystä vuoteen 2060 mennessä. Naapurikaupungilla tulee olemaan kiire rakentaa nykyistä sujuvampia joukkoliikenneyhteyksiä, jotta tuloksena eivät ole ruuhkat.
Keskusteluja käydään kohde kerrallaan, vaikka Länsiväylään vaikuttavat Koivusaari sekä suunnitellut merentäytöt Salmisaaressa ja Lauttasaaren pohjoispuolella, yhteensä yli 20 000 asukkaan lisäyksenä. Soisi keskusteltavan kokonaisuudesta, ei vain yksittäisistä palikoista.