Lauttasaarelainen keskustelu merentäytöistä käy yleensä luontoarvojen avulla. Unohdetaan ne hetkeksi. Keskustellaan kaupallisesta potentiaalista ja ostovoiman suuntautumisesta pääkaupunkiseudulla.
Merinäköala on haluttua ja kallista, mikä luo kaupungille mahdollisuuden myydä tontteja hyvällä hinnalla, kun julkisten palvelujen rakentaminen minimoidaan. Siispä nojataan viimeiseen asti saarella jo oleviin?
Kaupallisia palveluja ei täyttömaalle kannata kaavoittaa. Elintarvikekioskin tai hampurilaispaikan pyörittäminen vaatii asiakaspotentiaalia tuhansien ohikulkijoiden verran. Muutama tuhat asukasta ei synnytä potentiaalia ja kaupan rakenne on muutenkin muutoksessa.
Lauttasaaren ostovoimasta suuntautuu jo nyt merkittävä osa Espooseen. Mitä ilmeisimmin merentäytöillä asuvat nappaisivat autonsa ja huristelisivat naapurikaupunkiin ennemmin kuin suuntaisivat jalan kohti Lauttista. Vain pieni osa ostoksista tehtäisiin saarelta. Kotiinkuljetukset starttaavat isoista liikkeistä.
Espoossa on menossa yleiskaavasuunnittelu, jossa panostetaan poikittaisiin raiteisiin. Sikäläisissä liikennesuunnitelmissa metro ja Länsiväylä säilyisivät nykyisellään, joten radikaalia Lauttasaarenkaan liikenneinfran muutoksia ei olisi odotettavissa. Täyttömaat jäisivät irrallisiksi satelliiteiksi ja autoilun varaan.
Jos merentäytöistä luovutaan, jonnekin kuitenkin rakennetaan. Nyt valtuustoon ehdolla olevien on syytä pohtia vaihtoehtoja. Ja lauttasaarelaisten on syytä varmistaa, että valtuustossa on saaren olosuhteet tuntevia valtuutettuja. Äänestämään sunnuntaina!
Päivi Litmanen-Peitsala
Kaupunkiympäristötyöryhmän varapuheenjohtaja